Monday, January 28, 2008

Investeringsfilosofi

Jag tar nu mina första stapplande steg vad gäller investeringar så det gäller att ha rätt attityd. Jag har mycket att lära. Fram till i november i år hade jag alla mina pengar på ett 0-ränte-konto, idiotiskt men det har varit så fullt upp med annat. Nu har jag dock tid att fokusera och mitt mål är att göra mer rätt än fel, långsiktigt. Jag har sparat ihop en hyfsad summa pengar genom lönearbete, och detta sparande fortsätter oavsett hur investeringarna går.

Vad gäller investeringar premierar jag aktier över fonder dels för att jag tycker det är en roligare intellektuell utmaning att själv placera i aktier, men framförallt att det faktum att flexibiliteten är större. 3 dagar för att få en fondorder att gå igenom i dagens supersnabba börssvängningar känns knappast speciellt attraktivt. Dock är jag öppen för ev. fonder vad gäller t.ex. BRIC-länder eller Indien eftersom det är alldeles för riskfyllt och bökigt att agera på dessa marknader från periferin.

Jag kommer bygga mina investeringar på fundamental analys, men ta teknisk analys till hjälp för att försöka pricka in köp på rätt nivåer samt säkra vinster m.h.a. av stop-loss som baserar sig på stödlinjer. Dessutom är jag intresserad av system som utnyttjar kurssvängningar hos aktier (som jag tror på baserad på fundamental analys). Problemet är bara att jag i dagsläget känner att min kassa är för liten för att köpa så många handelsposter som krävs för att systemet ska fungera. Dock ska jag möjligen försöka ”simulera” användet av ett system för att sprida ut inköp och försäljning i aktier som jag ligger tungt i.

Jag ska dessutom se till att utveckla mina investeringskunskaper. Jag skulle t.ex. gärna lära mig mer om W. Buffets principer för investeringar som jag redan bekantat mig med ytligt

No comments: