Monday, January 28, 2008

Aktiestrategi 2008-01-26

Jag jobbar f.n med att ta fram en kandidatlista med aktier parallellt med att jag följer utvecklingen på börsen. Dessa kandidater hittar jag genom att analysera nyckeltal. Nyckeltalen som jag fokuserar på mest är ”kurs / substansvärde”, direktavkastning, P/E och P/S. Jag undviker f.n. utvecklingsbolag med hög risk och branscher jag inte är insatt i, främst t.ex. läkemedel och energi. Därefter är planen att göra analyser på dessa aktier som kan leda till köpråd.

Kanditater (framvaskade baserat på P/E och direkavkastning genom att gå igenom eknonomidel i dagstidning):

AddNode.
KnowIT
Hiq
TietoEnator
Nocom
Eniro
Fabege
Trelleborg
Investor.
Boliden.
Kungsleden.
NCC.
JM
Swedbank.
Retail & Brands
Brinova
Broström
BE Group
Beijer Alma
Cardo
Fast Partner
Hemtex
KappAhl
Midway
Elekt Bk
Malmbergs
NOTE
OEM Int
Poolia
Prevas
Transatl. B
Betting Promo
PV Enterprise (haussas av löparn)

Jag ska nu studera ytterligare nyckeltal för dessa för att minska ned listan. Dessa nyckeltal hittar jag på di.se genom att använda analysverktyget under ”Wilkes vinnare”. Sedan blir det till att komplettera de bästa kandidaterna genom att läsa andras analyser (både från pros & joes), samt studera rapporter från bolaget.

Köp/ öka:

PartnerTech. Det är främst ett lågt P/S-tal + kurs / substansvärde i kombination med bra P/E och acceptabel direktavkastning som väckte mitt intresse för aktien. Horisonten för ägande av aktien är lång (1 till 3 år). Inom denna period borde aktien någon gång under perioden ha rört sig upp mot 50 kronor vilket ger en kurstillväxt på ca 40%. Dessutom bör direktavkastningen ligga mellan 2% - 8%. Legenden ”löparn” har också PartnerTech i sin portfölj så jag kommer med intresse följa vad han skriver om bolaget i sin blogg.

Har ingen strategi för sälj vilket är en svaghet men beror på att jag inte tror att aktien kan värderas mycket lägre men saker kan ju hända så jag ska nog lägga in en stopp-loss på 25 kronor (fråga mig inte varför just där). Dessutom har aktien stått bra under raset i januari och t.o.m. bildat en högre botten med 30 dagars mellanrum även om kurssvängningarna och volymerna varit ganska låga under perioden. Fundera på att öka innehavet med ytterligare 400 aktier om börsoron driver ned kursen i intervallet 30 – 33 kronor.

Kommentarer från senaste perioden:

Jag är glad att jag inte köpte Boliden som rasat på senare tid trots P/E-tal på 4. Jag har dock kvar företaget på min observationslista.

No comments: